Internationale Woche

Die Fakultät organisiert jedes Jahr im Sommersemester (ca. Mai oder Juni je nach Lage der Feiertage) eine Internationale Woche für die Studierenden in den Bachelorstudiengängen.

Innerhalb dieser Woche werden parallel ca. acht bis zehn Kurse als FWPM von Dozenten unserer Partnerhochschulen angeboten. Die Lehrveranstaltungen finden von Montag bis Freitag von ca. 9 Uhr bis 18 Uhr statt. Die Prüfungen zu diesem Modul werden am Freitagnachmittag durchgeführt.

Die Kurse richten sich inhaltlich hauptsächlich an Studierende ab dem sechsten Semester. Kontaktieren Sie bitte Ihre Dozierenden in anderen Kursen des Semesters, speziell in den Vertiefungsveranstaltungen, wenn Sie einen Kurs der Internationalen Woche belegen. Im Sommersemester 2021 werden nicht alle anderen Kurse pauschal sondern nur bei Bedarf ausgesetzt

Module in der Internationalen Woche 2021

Die nächste Internationale Woche wird vom 07.06.2021 bis 11.06.2021 stattfinden.

Aktuell ist auch für das Sommersemester 2021 überwiegend digitale Lehre vorgesehen. Daher werden auch die Module in der Internationalen Woche vorerst als Videokonferenzen über Zoom geplant. 

Die Wahl der Module der Internationalen Woche findet voraussichtlich Anfang März im Rahmen der normalen FWPM Wahl statt.

Das Angebot variiert jedes Jahr und es besteht kein Anspruch darauf, einen bestimmten hier genannte Kurs auch in den nächsten Jahren belegen zu können. 2021 werden die folgenden Kurse angeboten:

Advanced Web Applications (Dr. Mo Rezai, Sheffield Hallam University, UK)

Web Development tools

  • Visual Studio.net

Server Side Programming

  • ASP.net, VB.NET
  • MVC based web application development

Data access over the Web

  • SQL Server and XML
  • Web Services

The Microsoft.net Framework

  • Understanding Microsoft's .net vision
  • Develop web applications using MVC
  • Reviewing components of the .net framework which relate to Web application development
  • Corporate implications of .net
  • .net Implementation issues and performance considerations

Future perspectives

  • Anticipating future market developments/business trends in Web technology
  • Evaluating potential success or failure of specific technological approaches
  • The pros and cons of utilising cutting edge technology

Introduction in Machine Learning (Prof. Dr. Dana Simian, Lucian-Blaga-University, Sibiu, Rumania)

This module introduces the core ideas and the basis techniques of machine learning. It covers theory, algorithms and applications, focusing on real understanding of the principles of inductive learning theory and of several machine learning techniques.

  • Concept Learning
  • Decision Tree Learning
  • Bayesian Learning
  • Artificial Neural Networks
  • Support Vector Machines

Phyton is the programming language used in this module but prior knowledge of Python programming is not required. Students will gain all required knowledge in a step-by-step fashion, through examples.

Introduction to Motion Tracking and Gesture Recognition (Prof. Dr. Marcel Kyas, Reykjavik University, Iceland)

Gesture recognition are computational methods to identify human movements. Gesture recognition is used in physiotherapy, health care, sports, and computer games. It helps in training surgeons and dancers, improve golfing skills, and is used in popular games like "Just Dance".

This module introduces the core ideas and the basic methods of motion tracking and gesture recognition. The focus of the module is on understanding the principles of gesture recognition through applications:

  • Hand gesture detection
  • Gait detection
  • Sports

We will look at selected methods of gesture modeling and pattern recognition, for example:

  • Particle Filters
  • Gaussian Mixed Models
  • Hidden Markov Models
  • Neural Networks

Online Marketing Management (Sami Lanu, LAB University of Applied Sciences, Finland)

Topics

  • Basics of Online Marketing Planning
  • Online marketing target settings (Key performance indicators)
  • Online marketing budgeting
  • Online marketing target group segmentation
  • Basics of Social Media Marketing
  • Basics of Online marketing analytics and metrics

Learning outcomes

  • Understand what is online marketing management for business in an international level.
  • Be able to analyse how companies use online marketing
  • Understand basics of budgeting online marketing
  • Can apply target groups segmentation especially with Facebook and Google Ads tools
  • Understand how Social Media Marketing works (Paid, owned earned)
  • Understand and can apply online marketing analytics and metrics settings (especially Google Analytics)

International E-Commerce - Strategies for Marketing and Sales in Russia and Asia (Mika Tonder, LAB University of Applied Sciences, Finland)

Topics

The course provides knowledge about international e-commerce, focused into the sales of goods from EU to outside EU. Market areas studied in the course are Russia, India, China and Japan. E-commerce strategies, ecosystems, channels and platforms of market areas are studied as well as cultural characteristics and consumer behaviour. Course material bases on real life e-commerce business cases. Logistic issues such as delivery, customs, warehousing are studied as well as payment methods and payment gateways.

Learning outcomes

  • Students will learn the principles and strategies of international, cross-border (from EU to outside EU) e-commerce: value chains, customs, delivery, payment methods
  • Students will understand characteristics, culture, consumer behaviour of e-commerce in the markets of Russia, India, China and Japan
  • The most central online ecosystems, marketing channels and e-commerce platforms of market areas Russia, India, China and Japan are studied

Impressionen der Internationalen Woche 2019

Im Jahr 2020 wurde die Internationale Woche aufgrund der Corona-Pandemie hochschulweit abgesagt. Daher finden Sie hier Bilder aus dem Jahr 2019.

Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Prof. Dr. Peter Braun und das Betreuerteam während der Begrüßungsveranstaltung
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Prof. Dr. Peter Braun und das Betreuerteam während der Begrüßungsveranstaltung
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Videobotschaft des Präsidenten, Prof. Dr. Grebner, während der Begrüßungsveranstaltung
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Gruppenfoto der Gastdozenten von 2019
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Studierende und Gastdozentin während einer Veranstaltung
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Gastdozent Mika Tonder mit Teilnehmern seines Kurses
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Gastdozent Lixin Liang mit Teilnehmern seines Kurses
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Gastdozentin Dana Simian während ihres Kurses
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Gastdozent Marcel Kyas während seines Kurses
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Gastdozent Dharam Shadija während seines Kurses
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Gastdozent SK Iyer während seines Kurses
Durch Klicken wird das Bild vergrößert
Gastdozentin Dana Simian mit Teilnehmern ihres Kurses

Kontakt

Fragen zur Internationalen Woche beantwortet der Auslandsbeauftragte der Fakultät Prof. Dr. Peter Braun.